Vocht in je voeten verminderen

Heb je last van vocht in je voeten? Vocht in voeten wordt ook wel oedeem genoemd. Er wordt daarbij vocht opgehoopt in de voeten en/of benen, omdat bloedvaten het bloed niet meer goed kunnen afvoeren. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je het vocht in je voeten kunt verminderen. Hieronder vind je er een aantal.

Draag steunkousen

Door het gebruik van steunkousen zorg je ervoor dat aders samen worden gedrukt. Op die manier kan je bloed weer vloeiend naar je hart stromen. Je vindt steunkousen bijvoorbeeld op https://www.stoxenergy.com/nl/. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten, waardoor er vast ook iets voor jou bijzit.

Blijf in beweging

Beweging is ontzettend belangrijk. Niet alleen voor je algehele gezondheid, maar ook om de bloedsomloop te stimuleren. Op die manier houd je minder vocht vast, doordat het makkelijker door je lichaam stroomt. Je hoeft heus geen uren in de sportschool te staan zweten; een regelmatige wandeling of fietstocht doet ook al wonderen.

Koel de benen

Is het warm buiten? Dan kan dat betekenen dat je sneller vocht vasthoudt. Om dit te verminderen kun je ervoor kiezen je benen te koelen. Doe dit met koud water, of met een koelelement die je op je benen of voeten plaatst. Ook een koud voetenbadje kan erg goed zijn voor de bloeddoorstroming.

Let op wat je eet

Ook voedingsmiddelen kunnen ervoor zorgen dat je meer vocht vasthoudt. Probeer niet te veel zout te eten, dit houdt vocht vast. Ook het eten van teveel suiker is niet verstandig. Eet in plaats daarvan veel eiwitten; deze zorgen er namelijk voor dat vocht uit je lichaam wordt verwijderd. Uiteraard is het ook erg belangrijk om voldoende water te blijven drinken. Dit resulteert in een vloeiendere afvoer van afvalstoffen, waardoor er minder sprake zal zijn van vochtophoping.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *