Door deze 3 veelvoorkomende slaapgewoonten slaap je slechter

Als je constant slecht slaapt, dan kan het helpen om ervoor te zorgen dat je slaapkamer een lage temperatuur heeft, minder licht krijgt door voor goede verduistering te zorgen en door je schermtijd te verlagen. En er zijn ook slaap apps die je juist kunnen helpen. Maar als dit niet genoeg is dan wil je naar andere oplossingen kijken. 

Drie slechte slaapgewoonten zijn:

In het weekend uitslapen

Te vroeg naar bed gaan

Niet genoeg ontspannen voordat je gaat slapen

Uitslapen

Een van de meest gemaakte fouten is om in het weekend lekker en lang uit te slapen. Het is heerlijk, maar zo haal je de verloren uren slaap van doordeweeks niet meer in. Het is heel aanlokkelijk om uit te slapen. Misschien omdat het vrijdagavond later is geworden dan normaal door een borrel, een etentjes of een ander uitje. En zo schuift je ritme op als je de dag daarna uit slaapt. Alleen verschuift zo je ritme en dan kom je maandag en dinsdag weer in de problemen. Want slaap is moeilijk in te halen, of het nou in het weekend is of op je vrije dagen. 

Dus probeer om op elke dag op hetzelfde tijdstip wakker te worden. Dat helpt je bij het vasthouden van een gezond ritme. Ook als je veel stress ervaart of een lange vermoeiende dag hebt gehad. 

Te vroeg naar bed proberen te gaan

Als je moe bent, maar nog niet slaperig dan schiet je er niets mee op als je in bed kruipt. Denk maar er maar eens aan als je na het sporten meteen naar bed probeert te gaan. Je bent misschien moe door alle activiteit. Maar als je niet slaperig bent en last hebt van hangende oogleden dan val je niet in slaap. Dus je kunt wel in bed kruipen en je ogen dicht doen. Maar slapen zal een uitdaging zijn als je nog niet slaperig bent. Want moe zijn is wat anders dan slaperig. 

Je bent niet ontspannen

Veel mensen slapen slecht omdat ze verwachten dat ze in slaap vallen zodra het hoofd het kussen raakt. Alleen gebeurt dat jammer genoeg zelden. Want aan de dag die hieraan vooraf ging heb je waarschijn actief zitten werken en ben je in de weer geweest met van alles en nog wat. Daardoor kun je niet opeens meteen ontspannen en in slaap vallen, daar heb je tijd voor nodig. Dus door een overgangsperiode in te bouwen kun je rustig aan gaan ontspannen. Zo werk je langzaam toe naar het moment om te gaan slapen. Dus zet de fluitketel en maak een kop gemberthee voor goede nachtrust en lees nog wat in een boek of een tijdschrift. Want zo schakel je langzaam uit van je probleemoplossende werkstatus gedurende de dag naar een rustmodus zodat je straks ontspannen kunt gaan slapen.