Blogbericht

  • Reactie en resultaat

    14 maart 2016
    door

    En? Is het je de afgelopen week gelukt om stil te staan bij wat je dacht en voelde in een vervelende situatie? En hoe vond je het om je gedachten en gevoelens te ‘benoemen’? Was het lastig of viel het mee?

    Sommige mensen hebben best moeite met het benoemen van een gevoel. Ik denk dat iedereen wel blij, verdrietig, boos en bang kent, maar daar zijn heel veel combinaties, nuances en variaties in. Zoals gelukkig, jaloers, eenzaam, moedeloos, verrast, in paniek, teleurgesteld, belangstellend, behoedzaam, afwachtend, besluiteloos, ondeugend, bedonderd, aangevallen, schuldig, verward, zeker, gestraft, woedend, gekwetst, dom, melig, hoopvol…. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Als je het observeren en onder woorden brengen van je gedachten en gevoelens een beetje onder de knie hebt, kun je eens gaan kijken naar de derde G van het G-schema: je gedrag.

    Je gedrag = je reactie
    Je breidt je zelf-observatie dus een stapje uit. Je begint weer met “wat denk ik?”, vervolgens “wat voel ik?” en dan ”wat doe ik?”. Welke handelingen voer je uit? En zeg je iets? Zo ja, wat zeg je en tegen wie? Probeer ook hier weer zo precies mogelijk in te zijn.

    Het gevolg = het resultaat
    En dan…wat gebeurt er ná je reactie? Kijk eens naar het gevolg. Voel je je rustiger? Of misschien juist méér verward, bozer, verdrietiger, of…? Heb je grip op de situatie gekregen? Of voel je je meer een speelbal van de gebeurtenissen? Iets anders? Sta eens stil bij het resultaat van je reactie.

    Grofweg gezien zijn er eigenlijk maar twéé soorten reacties. Wat de handelingen of uitspraken die we doen ook zijn, een reactie is een helpende of een níét helpende. Een helpende reactie is er één waardoor je grip op jezelf houdt of krijgt. Na een helpende reactie voel je je rustiger en kun je nadenken over een eventuele vervolgstap om het probleem op te lossen. Een níét helpende reactie heeft het tegenovergestelde resultaat. Je voelt je er niet beter door en je bent niet echt in staat om te bedenken hoe het nu verder moet.

    Nou, je voelt ‘m vast al aankomen…in welke ‘categorie’ valt jouw reactie? Heeft het je geholpen de controle over jezelf te houden of te krijgen? Helemaal goed. Dan heeft je reactie je geholpen. Voel je je na je reactie nog steeds even rot of rotter? Dan heeft je reactie je dus niet geholpen.

    Nu hebben we alles bij elkaar een flinke zelf-observatie oefening te pakken. Ik vat hem nog even voor je samen. Stel jezelf in een vervelende (stressvolle, verdrietige…etc.) situatie eens de volgende vragen:
    Wat denk ik?
    Wat voel ik?
    Wat doe ik?
    Heeft wat ik deed mij geholpen?

    En, ik blijf het zeggen ;-), er is géén goed of fout. Wees gewoon nieuwsgierig.

    Succes!

    Linda.

    «   »

  • Nieuwste berichten

    Alle berichten