Blogbericht

  • Onzekerheidstolerantie

    30 november 2015
    door

    Vorige week beloofde ik tips voor het praten over depressieve gevoelens. Ik bedacht me echter dat het handig is om eerst over onzekerheidstolerantie te vertellen. Immers, bij het gaan praten over je probleem zul je zeer waarschijnlijk gevoelens van onzekerheid ervaren. Logisch, want je stelt je kwetsbaar op en je kunt de reactie van de ander niet voorspellen. Het beschikken over een redelijke onzekerheidstolerantie helpt je het aan te durven. En nog veel meer aan te durven.

    Tolerantie betekent verdraagzaamheid. Onzekerheidstolerantie betekent dus: het verdragen van onzekerheid. Onzekerheid kunnen verdragen is onontbeerlijk in het leven. Immers, niets is zeker. Alles is altijd aan verandering onderhevig en je kunt niet alles sturen. Oók al heb je een stevig zelfbeeld, een duidelijk doel, een mooi plan…het gaat nóóit precies zoals je wenst of bedenkt. Er komt iets tussen, je krijgt tegenwerking, je plan blijkt niet haalbaar…etcetera.

    Even over ‘negatieve emoties’. Deze ontstaan wanneer een situatie waarin je zit niet overeenkomt met wat jij ervan wilt of verwachtte. Je ‘binnenwereld’ (je behoefte/wens) klopt dan niet met de ‘buitenwereld’ (de realiteit/reactie). Dat wekt een spanning op die je uit balans kan brengen. Je voelt dan verdriet, boosheid, teleurstelling… Zo’n emotie kan zo sterk zijn dat het je ‘gezond verstand’ overheerst. Je kunt niet helder denken en geen overdachte keuzes maken. Dat is een heel natuurlijke reactie. Een heftige emotie piekt meestal kort, waarna je vaak weer meer bewust kunt denken en handelen.

    Echter, wanneer sterke emoties lang aanhouden kan je leven ontwricht raken. Want als je langere tijd niet goed kunt nadenken en geen overdachte keuzes kunt maken, kun je geen richting meer aan je leven geven. Je wordt een ‘emotionele speelbal’ van wat er om je heen gebeurt en verliest de controle over wat je denkt, voelt en doet.

    Weer terug naar onzekerheidstolerantie. De mate waarin jij onzekerheid kunt verdragen, is in feite de mate waarin jij bij tegenslag emoties als verdriet, boosheid en teleurstelling kunt beheersen (zodat zij niet met jou aan de haal gaan en je uit het veld slaan). Het beschikken over een degelijke onzekerheidstolerantie wordt in de volksmond ook wel ‘sterk in je schoenen staan’ genoemd. Er wordt mee bedoelt dat je bij verandering en tegenslag de controle over jezelf houdt en je doel blijft nastreven.

    Wat helpt je om dat voor elkaar te krijgen? Ten alle tijden aan je plan vasthouden, wát er ook gebeurd? Nee. Soms is het prima een plan of doel aan te passen of te vervangen. Ervoor zorgen dat je nooit meer heftige emoties ervaart? Ook niet. Onmogelijk joh! Je bent een mens!

    Wat helpt je dan wel? Twee dingen. 1) Het hebben van een doel + een plan. En néééé, geen ‘wereld-verbeterend-superhelden’ doel en plan ;-). Niet nodig. Houdt het realistisch en dichtbij jezelf. Dan hebt je iets waaraan je je vast kunt houden en wat je, wanneer nodig, bij kunt stellen. 2) Kunnen omgaan met sterke emoties. Daarmee bedoel ik dat je weet hoe je jezelf bij heftige emoties weer tot rust kunt brengen, zodat ze je niet gaan beheersen.

    Hmmmm, klinkt allemaal niet eenvoudig, hè? Klopt. Is het ook niet. Maar het is wél te leren! En je hoeft niet alles in je eentje uit te dokteren, hoor. Vraag gerust hulp aan een professional. Daar zijn ze voor :-).

    Volgende keer de beloofde tips voor het praten over depressieve gevoelens!

    Linda.

    «   »

  • Nieuwste berichten

    Alle berichten